Català Español English Français
Inici Exposicions Temporals

Volaverunt Els gravats de Goya des de la contemporaneïtat Exposició temporal

Desastres de la Guerra

1810-1815

Aquesta sèrie, formada per 80 làmines, es va mantenir inèdita fins al 1863, trenta-cinc anys després de la mort de l'artista. Amb els Desastres de la guerra, Goya esdevé un cronista de la Guerra del Francès (1808-1814).

Per mostrar la violència i cruesa del conflicte armat no escatima en detalls, amb representacions de cadàvers amuntegats i cossos mutilats, abusos i violacions, en escenes que mostren els estralls de la guerra. Les imatges s'acompanyen de cites eloqüents que emfasitzen el drama, sovint reproduït per mitjà de la figura de la dona. Tanmateix, aquestes estampes transcendeixen el testimoni històric d'un conflicte concret, i es poden llegir avui com un crit universal contra la violència i la guerra.

Considerada la sèrie menys unitària de les quatre, els Desastres (que inicialment es titulava Fatales consecuencias de la sangrienta guerra en España con Buonaparte. Y otros caprichos enfáticos) es clou amb els Caprichos enfáticos, un compendi anticlerical i crític amb el règim absolutista, que connecta amb les imatges al·legòriques de la sèrie dels Caprichos.

«És l'horror fred, desproveït d'heroisme o fins i tot d'hàlit sublim, la mort és un horror al qual ens enfrontem directament, gairebé per sorpresa, som observadors impotents de la tragèdia»

Coca Garrido. "Caprichos": Pinturas y Grabados de Goya, 1998

  • <i>Las mugeres dan valor</i>. Col·lecció Museu de Mataró.
  • <i>Ni por esas</i>. Col·lecció Museu de Mataró.
  • <i>No se puede mirar</i>. Col·lecció Museu de Mataró.
  • <i>Grande azaña</i>, con muertos. Col·lecció Museu de Mataró.
  • <i>Murió la Verdad</i>. Col·lecció Museu de Mataró.
<i>Defensa de Girona</i>, de Joan Carles Anglès (?-1822). Museu d'Història de Girona.

Defensa de Girona el 19 de setembre de 1809

c. 1809-1822. Joan Carles Anglès