Català Español English Français
Inici Exposicions Temporals

Volaverunt Els gravats de Goya des de la contemporaneïtat Exposició temporal

Introducció

Allunyat de la pintura per encàrrec, en els gravats Goya experimenta i explora estèticament amb noves temàtiques i motius. Trobem aquí un Goya cronista, un observador sagaç que fins i tot flirteja amb la poesia, ja que sovint completa les seves imatges amb epigrames o breus composicions poètiques de contingut moral, social o polític, amb una prosa esmolada, crítica, satírica, a voltes burlesca i, alhora, desesperada. Un Goya que demostra un domini excels de les tècniques emprades i una sensibilitat que s'avança en el camí de l'art modern.

L'exposició Volaverunt. Els gravats de Goya des de la contemporaneïtat és una oportunitat única per veure a Girona les quatre grans sèries dels gravats de Goya, creades entre el 1797 i el 1819: Caprichos, Desastres de la guerra, Tauromaquia i Proverbios (també anomenada Disparates).

Els gravats, que provenen de la col·lecció del Museu de Mataró, corresponen a l'estampació que es va fer als tallers de la Calcografía Nacional de Madrid entre els anys 1937 i 1938. Amb aquest tiratge en plena Guerra Civil Espanyola, el govern republicà duia a terme una operació de prestigi cultural: efectuar, per primera vegada, la impressió conjunta de les quatre sèries. Els gravats estan realitzats amb la tècnica de l'aiguafort i l'aiguatinta (sovint brunyida), a la punta seca o al burí. Tècnicament, l'edició -també anomenada «sèrie de guerra» i limitada a 150 exemplars, dels quals el tiratge de Mataró n'és el núm. 16-, és una de les de més valorades per la qualitat d'impressió i l'entintada.

El conjunt està format per 80 gravats de Caprichos, 80 de Desastres de la guerra, 40 de la sèrie Tauromaquia i 18 de Proverbios. El museu custodia els gravats de cadascuna de les quatre sèries des del 1944, quan els hi va dipositar el Servicio de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional (SDPAN). Tots... tret d'un. No se sap quan ni com va passar, però en falta un, així que es tracta d'una col·lecció incompleta. L'obra desapareguda és Se aprovechan, precisament el gravat 16 dels Desastres de la guerra. Aquesta absència no està documentada fins dues dècades després, fet que ha donat lloc al llarg del temps a tota mena d'especulacions sobre el motiu -¿intencionat, fortuït...?- d'aquesta pèrdua.

Volaverunt és un dels aiguaforts més icònics dels Caprichos. La paraula volaverunt ve del llatí, vol dir «volaren», i indica que falta alguna cosa, que ha desaparegut. En aquest cas: Se aprovechan. Aquest buit és el punt de partida de Volaverunt. Els gravats de Goya des de la contemporaneïtat, que proposa un diàleg entre Goya i l'art contemporani, a través d'un seguit d'obres creades específicament per a aquesta exposició. Un diàleg que s'interroga per la desaparició del gravat perdut, i aixeca el vol a partir de les quatre sèries goyesques.

«Les sèries gravades van ser per a Goya una catarsi,
una purificació, una evasió de si mateix,
dels dolors i angoixes que,
per motius personals o històrics,
es van apoderar del seu cos o del seu ànim
en moments decisius de la seva existència »

Enrique Lafuente Ferrari. Los Desastres de la guerra de Goya y sus dibujos preparatorios, 1952

Direcció del Museu
Sílvia Planas Marcé

Comissariat
Aina Mercader Sbert

Textos
Aina Mercader Sbert i Francesc Miralpeix

Disseny museogràfic
Andrea Manenti

Del 23 d'octubre de 2025 al 6 d'abril de 2026. Sala d'exposicions del MHG.

Entrada gratuïta.