dijous 25 de juny de 2026
L'Arxiu Municipal de Girona programa 10 activitats entre el 2 i el 30 de juliol.
L'Arxiu Municipal de Girona ha programat una nova edició d'"Arxiu a la fresca", un cicle d'activitats que combina converses, projeccions, presentacions i visites guiades per apropar el patrimoni documental a la ciutadania. Les deu propostes tindran lloc entre el 2 i el 30 de juliol, amb accés lliure i gratuït.
La programació gira principalment al voltant de visites temàtiques en horari de matí, de caire informal, en les quals el personal de l'arxiu comparteix el seu coneixement sobre aspectes concrets de la documentació conservada. El cicle inclou també dues projeccions audiovisuals al vespre i una visita guiada per les muralles de la ciutat.
Cal destacar que aquesta iniciativa té un doble propòsit: reforçar el coneixement del fons documental entre la ciutadania i oferir un espai de confort tèrmic durant les hores de més calor, ja que l'Arxiu Municipal forma part de la xarxa de refugis climàtics de l'Ajuntament de Girona.
El programa s'iniciarà el 2 de juliol amb la conversa "Modelant i imprimint la ciutat", dedicada a la impressió 3D d'edificis emblemàtics de Girona, amb la col·laboració de Lluís Morales. El 7 de juliol, la sessió "De Barcelona a París: el viatge fundacional de Joan Miró" aprofundirà en els primers anys de projecció internacional del pintor a partir de documents conservats a l'Arxiu i Biblioteca Rafael Santos Torroella i María Teresa Bermejo.
La programació inclou també una sessió sobre competències digitals: "Signar en digital sense misteri" (9 de juliol), orientada a resoldre dubtes sobre els principals sistemes d'identificació i signatura electrònica.
Pel que fa a l'àmbit audiovisual, el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) organitza dues projeccions. La primera (9 de juliol) estarà dedicada a l'obra del fotògraf i cineasta Joaquim Puigvert i Pastells. La segona (23 de juliol), titulada "REW, PLAY, FWD, STOP. Els inicis del vídeo a Girona", presentarà una mostra de les primeres produccions en vídeo realitzades a la ciutat durant els anys vuitanta.
La memòria col·lectiva serà protagonista en altres sessions: "De Girona al món: cartes i postals d'estiu" (14 de juliol) recuperarà les experiències estivals dels gironins a través de la correspondència conservada a l'Arxiu; "Girona a crèdit" (21 de juliol) explorarà els mecanismes de finançament municipal entre els segles XV i XVIII, i "Estius d'ahir i d'avui. El lleure infantil explicat en imatges" (23 de juliol) repassarà l'evolució de les vacances i les activitats educatives infantils al llarg del segle XX.
Les tecnologies aplicades a la difusió del patrimoni tindran també una presència destacada. El 16 de juliol es presentarà la virtualització en 3D de la Companyia de Santa Bàrbara, amb la recreació digital d'una de les dones que van participar en la defensa de Girona durant la Guerra del Francès. Finalment, el 30 de juliol, la "Visita virtual al baluard del Lleó i a les seves muralles" permetrà descobrir, mitjançant realitat augmentada, l'aspecte original de trams desapareguts de les muralles, a partir dels models desenvolupats dins el projecte europeu EUreka3D-XR.
Totes les activitats es duran a terme a l'Arxiu Municipal de Girona, a excepció de la visita a la muralla. Tot i que l'accés és lliure, les places són limitades i es recomana confirmar l'assistència prèviament al telèfon 972 22 15 45 o al correu electrònic arxiumunicipal@ajgirona.cat.
Més informació: Arxiu a la fresca