Català Español English Français
Inici Exposicions Temporals

Les coses que foren Exposició temporal

Sintonies

Anna Costal Fornells

El 1960 Teresa Suñer va traspassar la línia vermella: va compondre una sardana

Un sostre de vidre marcava, no només a Girona sinó arreu d'Europa, els límits de la composició per a les dones. Les peces dolces i d'inspiració melòdica eren tractades amb condescendència pels col·legues masculins, i les que requerien un desenvolupament harmònic o instrumental més generós es consideraven poc adequades, per massa virils, a la naturalesa de les dones. Però Teresa Suñer va traspassar la línia vermella: va compondre una sardana. Els Pol van ser tota una institució a Ràdio Girona. Paco Pol va entrar-hi com a tècnic i realitzador després de la guerra. El 1952 s'hi va incorporar Jaume Pol, qui ben aviat va començar a reunir aparells antics i va formar una col·lecció molt destacable. En Tinet, nascut el 1925, s'havia quedat cec de ben petit. D'esperit alegre i caràcter afable, de jove va aprendre a tocar l'acordió de botons amb el qual de més gran acompanyava els capgrossos i els gegants per Corpus i altres festes. Més endavant, amb el seu nou acordió, vermell i llampant, tocava El tiro-liro i altres èxits de la nova època, quan les cases de l'Onyar ja lluïen els colors vius de la democràcia.

L'acordió amb el que l'Agustí López acompanyava els Gegants, les ràdios de la col·lecció de Jaume Pol i les partitures de sardanes de Teresa Suñer ofereixen un punt de vista inèdit de la ciutat a través de la música. L'exercici és senzill. Només cal cercar una nova freqüència, un dial que sintonitzi amb la perspectiva de gènere, l'interès per les músiques populars i la curiositat per explorar els entretinguts marges de la història.

Comentaris

No hi ha cap comentari. Pots dir la teva omplint aquest formulari.