Eva Vázquez Ramió
“Ermessenda, em dic. I tot un món es posa dret”
De tots els llocs possibles del món, no hi ha dubte que som a Girona. Sant Narcís, Ermessenda i el call. Amb pocs símbols tan assenyalats es construeix el mite fundacional d'una ciutat. Un reliquiari, un anell, un pergamí. Com els flascons d'essències, aquests objectes són preciosos per dins i per fora, preciosos en un sentit que no té tant a veure amb la bellesa com amb la seva durabilitat, encara que el perfum ja s'hi hagi assecat. Si més no, el record d'una olor hi perviu, com en el cruixit de l'empostissat d'una casa vella ressonen encara les passes dels antics estadants, els seus murmuris nocturns. Esdevenir els emblemes d'un indret, suportar tota la benedicció i tot el desassossec de no ser pas coses en si mateixes, sinó més i tot mediadores d'alguna idea que hi ha adherida, com un polsim o una ferida, comporta una responsabilitat descomunal que no totes les metàfores estan en disposició d'abraçar.
Girona és jueva i és cristiana. Aquesta talla de fusta policromada del segle XVIII és una de les representacions de sant Narcís que mostra de manera més evident els atributs del bisbe patró de la ciutat: la mitra, la capa pluvial i les mosques que la decoren. La mezuzà del segle XV, conservada al Museu Bíblic, conté els versets del Deuteronomi que defineixen allò que vol dir el judaisme. I per damunt de tot, l'anell amb un nom escrit en àrab i en llatí: Ermessendis, recorda aquella que, al segle XI, va menar i va nombrar la ciutat sencera.
Outlirl
university of southern mississippi phd creative writing best online dating profile writing service https://losttoys.info/ creative writing for 14 year olds doing homework que significa en ingles
07/06/2022, 22.22 h
Rosa M. Medir
Molt bona exposició que hem pogut relacionar amb la Didàctica de la història, assignatura del Grau de Mestre/a de Primària de la Universitat de Girona. Gràcies al Museu i atots els col·laboradors.
10/11/2021, 20.50 h
Jordi Callol
M'ha agradat molt fer aquesta visita a l'exposició. Aquesta permet donar més valor a aquest conjunt de peces antigues, sobretot gràcies als textos que acompanyen cadascun dels elements exposats, ja que ens permeten saber la seva història (el seu ús, l'època, on es trobava...). M'ha cridat molt l'atenció la història de la Teresa Suñer, així com que les treballadores de la Grober, tot i representar el 90% de la gent que hi treballava, no tinguessin un jornal fix. A més, tot el que s'exposa fa que puguem fer un retrat de les diferents èpoques a les quals pertanyen i que puguem entendre com s'ha anat construint la Girona que coneixem ara, tot i que també podem extrapolar-ho a la història general de tot Catalunya.
10/11/2021, 17.59 h
(anònim)
Interessant com a partir d'una selecció d'objectes i una bona interpretació literària es pot explicar la història. Exposició molt ben presentada!
07/09/2021, 12.31 h