Català Español English Français
Inici Exposicions Temporals

L'aposta per l'art nou Itineraris de l'avantguarda a Catalunya a través del fons Rafael i María Teresa Santos Torroella Exposició temporal

La sincronització | 'Retornos de lo vivo lejano'

Artistes a l'exili

La instrumentalització que de les Biennals i altres certàmens internacionals va fer el franquisme com a operació d'imatge generarà l'oposició de diversos sectors artístics, tant dins del país com, fonamentalment, a l'exterior, als cercles de creadors exiliats a França, Mèxic i altres països sud-americans.

Aquest moviment de dissidència donarà lloc a les anomenades "contra Biennals" o "anti Biennals", com ara la impulsada per Picasso a París (1951), la de Caracas (1951) o la promoguda per Rivera, Siqueiros i Tamayo a Mèxic (1952).

Amb el pas del temps, i a mesura que el règim es va afeblint, alguns d'aquests artistes exiliats s'aniran reincorporant a l'escena artística autòctona. Un sentiment de nostàlgia i de reivindicació de la cultura espanyola, monopolitzada i manipulada pel franquisme, envaeix l'obra de molts d'ells, com és el cas de Ramon Gaya, Esteban Francés o Antoni Clavé, que ret homenatge als grans mestres hispans, de Velázquez a Picasso.

SALVADOR MORENO. 'Bodegón del porrón', 1963. Guaix sobre paper. Ajuntament de Girona. Col·lecció Rafael i María Teresa Santos Torroella. MHG 14475
  • RAMÓN GAYA. 'Homenaje a S. Rayo', 1984. Aquarel·la sobre paper. Ajuntament de Girona. Col·lecció Rafael i María Teresa Santos Torroella. MHG 13692. (c)Ramón Gaya, VEGAP, Girona, 2022
  • EMILI GRAU SALA. 'Nu fauve', 1961. Pastel sobre tela. Ajuntament de Girona. Dipòsit Rafael i María Teresa Santos Torroella. MHG 16061. (c)Emili Grau Sala, VEGAP, Girona, 2022
  • ANTONI CLAVÉ. 'El Greco y Velázquez', 1961. Guaix sobre paper. Ajuntament de Girona. Col·lecció Rafael i María Teresa Santos Torroella. MHG 13630. (c)Antoni Clavé, VEGAP, Girona, 2022