Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions

Logo Ajuntament de Girona

Inici The Service News

Èxit del cicle Conferències a l'Arxiu Municipal sobre "Defensar Girona"

dijous 25 de juny de 2026

Més de 500 persones han passat per l'Arxiu Municipal entre el 16 d'abril i l'11 de juny.

La 21a edició del cicle de conferències que organitza l'Arxiu Municipal de Girona ha destacat per l'elevada assistència de públic, que pràcticament cada setmana ha omplert la sala on es duu a terme aquesta activitat. Més de 500 persones han assistit a les vuit conferències celebrades entre els mesos d'abril i juny.

El cicle Conferències a l'Arxiu Municipal se celebra anualment des de l'any 2006 i s'ha consolidat com una cita de referència per a totes aquelles persones interessades en la història de la ciutat i en la recerca basada en les fonts documentals conservades als arxius. Enguany, el cicle ha portat per títol Defensar Girona, més enllà de les muralles i ha tingut com a objectiu principal donar a conèixer les diverses formes de protecció de la ciutat al llarg dels segles, des de l'edat mitjana fins a l'època contemporània.

La història de Girona ha estat profundament condicionada per la seva situació estratègica i pel seu sistema defensiu, visible encara avui en les muralles, els baluards i altres elements que han marcat l'evolució urbana de la ciutat. Tanmateix, les conferències d'enguany han posat el focus en la defensa de Girona des d'una perspectiva més àmplia, entenent-la, no només com una qüestió militar o arquitectònica, sinó també com un exercici de cohesió social, organització col·lectiva i capacitat de resposta davant les adversitats.

Més enllà dels conflictes bèl·lics, el cicle ha analitzat com la ciutat va afrontar al llarg dels segles problemes tan diversos com les epidèmies, els aiguats, les dificultats d'abastiment o els bombardeigs. Les diferents conferències han ofert una mirada cronològica que ha combinat fonts documentals, evidències arqueològiques i estudis històrics per explicar l'evolució de la defensa de Girona des de l'època medieval fins als temps contemporanis, així com la seva incidència en la vida quotidiana i en la configuració de l'espai urbà. El programa ha inclòs sessions dedicades als setges medievals, les estratègies defensives de castells com Montsoriu, la construcció de les muralles baixmedievals, els forts i baluards de l'època moderna, els setges de la Guerra del Francès i la defensa passiva durant la Guerra Civil.

El cicle es va iniciar el 16 d'abril amb una sessió dedicada a les fonts documentals per a l'estudi de la defensa de Girona, a càrrec de Lluís-Esteve Casellas, cap del Servei de Gestió Documental, Arxius i Publicacions i coordinador del cicle. Al llarg de les setmanes següents hi van intervenir Maribel Fuertes (Servei d'Arqueologia de la Generalitat de Catalunya), Joaquim Mateu (Museu Etnològic del Montseny), Pere Freixas (Institut d'Estudis Gironins), Montserrat Jiménez (Universitat Autònoma de Barcelona), Genís Barnosell (Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya) i Giorgia Priorelli (Universitat de Girona). La cloenda, celebrada l'11 de juny, va anar a càrrec de Manuel Delgado (Universitat de Barcelona), que va reflexionar sobre la defensa de les ciutats al segle XXI i els reptes actuals vinculats a la protecció i la gestió dels entorns urbans.

Totes les conferències es poden veure al canal de Youtube del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI)

Tornar
  • Èxit del cicle Conferències a l'Arxiu Municipal sobre