dimarts 30 de setembre de 2025
L’actuació, que porta a terme el consistori de forma subsidiària, ha començat aquest dilluns i està previst que duri quatre mesos
L’alcalde de Girona ha visitat aquest dilluns les naus ubicades entre números 148 i 152 del carrer de Barcelona per explicar que l’Ajuntament enderrocarà de forma subsidiària les naus abandonades que presentin problemes estructurals i risc d’esfondrament.
Així doncs, el consistori inicia una actuació d’emergència, arran d’un informe tècnic emès la setmana passada en què es destaca l’estat precari de les edificacions i la possibilitat de col·lapse de les cobertes i les estructures en qualsevol moment.
“Les naus són propietat privada, però des de l’Ajuntament ens hem responsabilitzat del seu estat perquè ens preocupa el benestar del veïnat i la millora de l’entorn urbà. Promovem la seva demolició dins el pla de convertir la carretera de Barcelona en una avinguda”, ha subratllat l’alcalde de Girona, Lluc Salellas i Vilar.
Durant les primeres setmanes dels treballs, que porta a terme l’empresa Construccions Roig, es retirarà la uralita que hi ha les instal·lacions i, posteriorment, s’enderrocaran les estructures i les cobertes de les naus. També es tapiaran les finestres sobre la via del tren, un cop efectuat l’enderroc; s’instal·larà una tanca a la parcel·la i s’hi col·locaran dos focus per il·luminació de seguretat sobre el solar. En total, està previst que les obres durin quatre mesos.
El gener d’aquest any des de l’Ajuntament ja es va requerir als propietaris privats de les naus en desús entre els números 140 i 168 del carrer de Barcelona que tanquessin els espais i hi apliquessin mesures de seguretat. Concretament, se’ls va demanar que hi portessin a terme treballs de conservació i de retirada de deixalles i residus, així com totes les actuacions necessàries per garantir la solidesa de les edificacions i el tancament dels accessos a les naus mentre no es porti a terme el desenvolupament urbanístic dels polígons. Mentrestant, l’Ajuntament ja va prendre mesures col·locant elements per tal d’impedir que els vehicles poguessin accedir a les zones adjacents a les edificacions i que les persones s’aproximessin a les façanes de les naus amb elements amb risc de despreniment.
De carretera a avinguda
Aquestes actuacions suposen un pas important en la transformació de l’entrada sud de la ciutat, ja que tot l’eix del carrer de Barcelona és un dels punts de Girona que experimentarà més canvis a curt, mitjà i llarg termini, fet que ha de propiciar que passi de ser principalment una carretera amb un volum alt de trànsit de vehicles a una avinguda amb la creació d’espais i equipaments públics.
Des de l’aparcament dissuasiu de Mas Gri fins a la intervenció a la ronda de Ferran Puig i a la Devesa, el carrer de Barcelona ha de ser l’escenari en els propers mesos i anys de l’execució de projectes importants per a la ciutat com la construcció del nou Institut Ermessenda, la Casa de la Tecnologia o la reforma de la plaça d’Espanya, a més de concentrar la creació de nous habitatges assequibles i d’equipaments públics al seu entorn i de la connexió del carril bici i la millora de la mobilitat i el transport públic en tot el seu recorregut.